Trillevallen – en historia om svensk fjällturism

Den som tar del av Trillevallens historia får en fascinerande inblick i hur svensk turism utvecklats från 1930-talet och fram till idag. Att åka till fjällen var populärt redan under tidigt 1900-tal och en som bidrog till den trenden var Torsten Boberg. När han öppnade hotellet i Trillevallen, i november 1939, blev det en succé från start. Idag skulle vi säga att Torsten Boberg var ett marknadsföringsgeni med känsla för tajming.

Vem var då Torsten Boberg?

Han föddes i Dalarna 1892 och ägnade sitt liv åt friluftsliv och folkbildning. Han var författare, journalist och reste land och rike runt för att föreläsa om naturupplevelser, framförallt i fjällen. Steget till att öppna ett eget hotell i Jämtland var inte långt. Tack vare sina populära föredragsturnéer fick han många vänner och de ville naturligtvis besöka hotellet i Trillevallen så fort det stod klart. Tillsammans med sin fru Ellen arrangerade Torsten kulturella temaveckor som lockade upp litterära och intellektuella profiler men också aristokrater med smoking och långklänning.

Nästan alla blev stamgäster och bokade sin nästa vistelse innan de reste därifrån. Gästerna kom ofta två gånger om året, sommar och vinter, och stannade minst en vecka, ofta flera. Den stora efterfrågan gjorde att Trillevallens bäddar snart inte räckte till. Det finns många dråpliga historier om hur fint folk klämde ihop sig i sovsalar, låg på madrasser på golvet och i skogsvaktarstugor. De gjorde avkall på alla bekvämligheter bara för att få vistas på Trillevallen.

Adelns koffertar med de tjusiga kläderna fick gömmas undan på vinden. Det hände till och med att äkta par fick lov att dela säng – så kallad ”dubbeldäckare”.

Torsten var en färgstark person med stor auktoritet. Värdskapet var personligt och kretsade kring honom och Ellen. Idag pratar vi ofta om ”hemma-hos-känsla” när vi beskriver ett hotell. 40-talets Trillevallen var en föregångare. Ellen hade en viktig roll. Det var hon som bestämde hur gästerna skulle placeras i matsalen vilket kunde bli avgörande för om en vistelse blev lyckad eller ej.

Under andra världskriget blev officerare en vanlig syn på Trillevallens Högfjällshotell. Västra Jämtland var den första försvarslinjen ifall tyskarna skulle attackera. Människor som aldrig tidigare satt sin fot i fjällen blev förtjusta och efter kriget återvände de med sina familjer. Det hade Trillevallen, liksom många andra fjällanläggningar, glädje av i flera årtionden framöver.

I slutet på 50-talet fick Trillevallen sin första lift, innan dess hade en snövessla gjort jobbet. I samma veva tog paret Bobergs son, Ulf, över driften tillsammans med sin fru Susanne. Under deras ledning kom Trillevallen att utvecklas som alpin skidanläggning. Även längdspåren byggdes ut. Ulf döpte alla skid- och vandringsleder och märkte upp dem med handmålade skyltar. Än idag visar de vägen över fjället.

Svensk skidturism fortsätter att utvecklas under 50- och 60-talen och Trillevallen ligger i framkant tack vare sin tidiga start. Precis som på 40-talet drogs en hel del kända personer hit för att njuta av naturen och koppla av. En av dem var Olof Palme som vid ett flertal tillfällen syntes i backarna och lär ha uppskattat den fridfulla miljön.

När vi kommer fram till 70-talet finns hela tio liftar och systemet går under namnet ”Trillevallens skidcirkus”. I slutet på decenniet slår Ingmar Stenmark igenom och efter det vill ”alla” åka utför. Det blev en alpin boom som även Trillevallen hade, och har, glädje av.

Under Stenmarks-eran reser entreprenören Lars Nilsson till Trillevallen för att åka skidor. Han blev förälskad i platsen och tio år senare, 1986, köper han anläggningen av familjen Boberg. Lars Nilsson var mån om att Trillevallen skulle utvecklas utan att exploateras sönder. Med varsam hand lät han renovera högfjällshotellet, bygga en ny väg och restaurera liftarna. Alldeles för tidigt gick Lars Nilsson bort och idag är Lars fru Inger ensam ägare. Hon har fortsatt vårda och utveckla destinationen. Stora investeringar har gjort Trillevallens Högfjällshotell modernt men med en bevarad 40-talsatmosfär. Idag hittar nya gäster till fjällparadiset i Jämtland och framtidens historia skrivs.

Familjen Boberg skulle vara stolta över dagens Trillevallen. Mycket skulle självklart kännas främmande för en besökare från 40-talet men gästfriheten, det personliga bemötandet och den genuina fjällmijön skulle de känna igen och vilja återkomma till.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Högfjällshotell Aktiebolag, orgnr. 556308-1594 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata